Saturday, April 18, 2009

Mufin vs Cupcake

Apakah perbezaan antara mufin dengan kek cawan? 

Saya sering diajukan soalan ini oleh pembeli Mufin Manja mahupun pelanggan yang berpotensi menempah Mufin Manja. Perbezaan paling mudah ialah kek cawan mempunyai frosting atau ising di atasnya. Manakala mufin tidak dihiasi dengan frosting atau ising. Walau bagaimana pun, kebelakangan ini sudah ada mufin yang dihias dengan frosting mengikut kehendak pelanggan. Beberapa pelanggan Mufin Manja pernah meminta supaya mufin tempahan mereka dihiasi dengan frosting dan parutan keju. 

Selain itu, kandungan bahan membuat mufin dan kek cawan juga berbeza. Bahan asas  membuat mufin terdiri daripada 2 cawan tepung, 2-4 camca besar gula, 2 ½  camca teh serbuk penaik, ½ camca teh garam, 1 biji telur, ¼ cawan minyak, lelemak atau mentega, dan 1 cawan susu. Apabila nisbah lemak, gula dan telur dua kali ganda daripada bahan asas membuat mufin, maka yang terhasil ialah kek cawan. 

Bagi mendapatkan maklumat lanjut mengenai perbezaan antara mufin ddengan kek cawan, boleh lawati laman blog berbahasa Inggeris ini: Cakespy: Cupcakes VS Muffin.

No comments:

Post a Comment