Friday, January 16, 2009

Mufin Inggeris ataupun Amerika

Mufin ala Amerika berbeza dengan mufin ala Inggeris. Perbezaannya adalah dari segi bahan yang digunakan sewaktu menyediakan juadah itu. Mufin ala Amerika lebih banyak menggunakan soda penaik dan serbuk penaik. Manakala mufin ala Inggeris berbentuk doh yang dinaikkan menggunakan yis. 

Mufin ala Amerika boleh dikatakan kacukan antara roti dengan kek. Sementelah, mufin ala Amerika boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu, mufin kek dan mufin roti. Setiap jenis mufin mempunyai teknik adunan yang berbeza. Bagi membuat mufin roti, kandungan gula dan mentega harus dikurangkan. Manakala mufin kek pula menggunakan kandungan gula dan mentega yang banyak. 

Adunan mufin  yang paling asas menggunakan bahan-bahan seperti tepung, gula, serbuk penaik atau sida penaik, telur, lelemak (cecair atau pepejal) dan susu (susu mentega, yogurt, krim masam). Boleh juga ditambah bahan-bahan lain seperti kepingan buah-buahan, kekacang, coklat, esen vanila, rempah, cornmeal, bran dan oat. Jika mahukan mufin yang lebih menyelerakan dan nampak menarik, serbuk rempah, tepung atau gula halus boleh ditabur di atas mufin. Krim juga boleh disapu ke atas mufin.

Sumber dipetik daripada laman web www.joyofbaking.com/muffins.

No comments:

Post a Comment